Audycje z Bachmanem Grudzień 2022
Muzyka? Najlepiej na żywo! Dzięki audycjom z Bachmanem, dzieci mogą się dużo lepiej rozwijać. Ci, którzy do tej pory nie zdecydowali się na korzystanie z koncertów na żywo, może nabiorą pewności, że warto! – a oto dlaczego:
Nie ma niemuzykalnych dzieci. Jednak potrzebują kontaktu z muzyką, szczególnie wykonywaną na żywo, by ich słuch muzyczny się rozwijał.
Ludzie, którym „słoń nadepnął na ucho” nie istnieją – mówi w swoim wykładzie na TEDx brytyjski dyrygent Benjamin Zander. Pozbawieni wrażliwości muzycznej, nie potrafilibyśmy zmienić biegu w samochodzie, nie odróżnialibyśmy po głosie Francuza od Polaka. Odbierając telefon od mamy, już po pierwszym słowie wiemy, że to ona i, co więcej, potrafimy określić jej nastrój. Mamy słuch, jednak nie zawsze potrafimy w pełni z niego korzystać. Prawdopodobnie nie wszyscy mieli możliwość odpowiednio ćwiczyć go w dzieciństwie.
Przedszkolak potrafi już połączyć słuchanie i wykonywanie muzyki (śpiewanie) z ruchem. To znakomite ćwiczenie koordynacji ruchowej, pamięci, koncentracji. Do zabawy można wykorzystać proste instrumenty perkusyjne – małe marakasy, klawesy, tamburyno.
CO DAJE DZIECKU SŁUCHANIE I GRANIE MUZYKI?
Rozwija słuch muzyczny, pamięć muzyczną i poczucie rytmu.
Stymuluje rozwój mowy.
Ćwiczy koordynację ruchową.
Rozwija pamięć, umiejętność logicznego myślenia, skupienia i podzielności uwagi.
Rozwija wrażliwość, wyobraźnię i inwencję twórczą.
Rozbudza zainteresowania, buduje wiedzę z zakresu kultury.
Pomaga przełamać nieśmiałość.
Wzmacnia poczucie własnej wartości i buduje wiarę we własne możliwości.
Granie zespołowe rozwija szereg umiejętności społecznych.
Relaksuje.
Rozładowuje emocje.
Sprawia przyjemność.
Muzyka ma także działanie pedagogiczne i wpływa na sferę poznawczą. Nauka gry na instrumentach aktywizuje obie półkule mózgu, co przyczynia się do poprawy pamięci, zdolności uczenia się, zwiększa uwagę u dzieci. Muzyka w połączeniu z ruchem, np. klaskaniem czy marszem, pobudza do myślenia i ułatwia maluchom zapamiętywanie nowych informacji.
Obcowanie z muzyką kształtuje wrażenia i upodobania estetyczne. Pobudza to wrażliwość dziecka, wzbogaca także jego wyobraźnię, rozwija zdolność empatii.
Nie bez powodu mówi się, że muzyka łagodzi obyczaje. Aktywny kontakt z muzyką, nawet poprzez proste zabawy polegające na rytmicznym potrząsaniu grzechotką, eliminuje zachowania agresywne. Dzieci, które uczą się gry na instrumentach są ponadto bardziej opanowane i rzadziej się kłócą. 

Umuzykalnianie ma także wpływ terapeutyczny – zaspokaja potrzebę aktywności, odpręża i redukuje stres. Poprzez uczestnictwo w zajęciach muzycznych dzieci oswajają się z wystąpieniami publicznymi i lepiej radzą sobie z tremą.
Systematyczne obcowanie z muzyką kształtuje charakter dziecka i ma wszechstronny wpływ na wszystkie obszary jego rozwoju, a w szczególności emocjonalny, intelektualny i społeczny.